در طول صد روز ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم، شاهد استقبال بینظیر شهروندان از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بودیم. بیش از چهل و دو میلیون درخواست الکترونیکی از طریق این سامانه به دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی ارسال شده است، که نشاندهنده گرایش روزافزون مردم به دریافت خدمات دولتی به صورت آنلاین میباشد.
تا به امروز، بیش از پنجاه و چهار میلیون و پانصد هزار نفر از هموطنان از مزایای این سامانه بهرهمند شدهاند. تحلیل آمارها نشان میدهد که بیشترین میزان مراجعه به سامانههای دولتی مربوط به وزارت آموزش و پرورش با بیش از شانزده میلیون درخواست بوده است. پس از آن، وزارت راه و شهرسازی با بیش از چهار میلیون و سازمان تأمین اجتماعی با بیش از سه میلیون درخواست در رتبههای بعدی قرار دارند.
سامانه معاملات املاک و مستغلات، پنجره واحد خدمات دانشگاهی وزارت علوم، سامانه خدمات الکترونیک انتظامی (سخا)، درگاه ملی مجوزها و سازمان امور مالیاتی نیز از جمله سامانههایی هستند که با استقبال قابل توجهی از سوی مردم مواجه شدهاند و به ترتیب بیش از ۱.۵ میلیون، ۱ میلیون، ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست را دریافت کردهاند. این اعداد نشان از گامی بلند در جهت دیجیتالی شدن خدمات دولتی و تسهیل امور شهروندان دارد.


سینا علیپور
او دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی است و فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۹۸ با یک بلاگ شخصی در حوزه فناوری آغاز کرده است. وی پس از مدتی به عنوان نویسنده آزاد در مجلههای آنلاین تکنولوژی فعالیت کرد و در حال حاضر، دبیر سرویس نقد و بررسی گجتهای هوشمند در یک مجله معتبر تکنولوژی است.