توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه

**گردهمایی اقتصاد دیجیتال ایران: همگرایی فناوری و صنعت**

در این گردهمایی که با همکاری بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران برگزار شد، در سه بخش «سخنرانی‌های کلیدی»، «کارگاه‌های تخصصی» و «پنل‌های کارشناسی» به بررسی آخرین تحولات و چالش‌های این حوزه پرداخته شد. هدف از برگزاری این رویداد، معرفی تجربیات بین‌المللی و تشریح بهترین راهکارهای ادغام فناوری‌های دیجیتال با صنایع مختلف بود.

**سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومانی همراه اول در بخش دانش‌بنیان**

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، استراتژی و تاکتیک‌های اپراتور اول تلفن همراه را در برنامه راهبردی منظومه به‌اشتراک گذاشت. همراه اول با سرمایه‌گذاری در مراکز و شرکت‌های «هاب»، «تحقیق و توسعه»، «همراه کسب و کارهای هوشمند»، «آکادمی همراه» و «همراه فاند»، در شکل‌گیری اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نقش بسزایی داشته است.

شاه منصوری با تأکید بر توسعه اکوسیستم با محوریت اقتصاد دیجیتال، به راه‌اندازی دو مرکز نوآوری در دانشگاه‌های تهران و شریف در زمینه ۵G و هوش مصنوعی اشاره کرد. به گفته وی، همراه اول تاکنون با همکاری مرکز تحقیق و توسعه خود، ۴۰۰۰ میلیارد تومان در بخش خدمات دانش‌بنیان‌ها و خرید تجهیزات از تولیدات بومی سرمایه‌گذاری کرده است.

**ایران در ابتدای مسیر اقتصاد دیجیتال**

علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اقتصاد دیجیتال را پیشران توسعه اقتصادی کشور دانست و افزایش بهره‌وری، اشتغال‌زایی و توسعه کسب و کار را از نتایج مهم این حوزه برشمرد.

اسدی با ارزیابی سهم پایین ایران از اقتصاد دیجیتال در مقایسه با کشورهای هم‌سطح، گفت: سهم اقتصاد دیجیتال از سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) در دنیا حدود ۱۸ درصد است، در حالی که در ایران این رقم تنها ۸ درصد می‌باشد. وی دسترسی به اینترنت پرسرعت و هم‌افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی را به‌عنوان عوامل مؤثر در پیشرفت اقتصاد دیجیتال معرفی کرد.

**رکود در اندازه کیک اقتصاد دیجیتال ایران**

در مقطع بعدی گردهمایی، پنل کارشناسی «اقتصاد دیجیتال در قاب تجربه» با حضور شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر و مهرداد شاملو، مدیرعامل هلدینگ فراکاو برگزار شد.

جوانمردی در این پنل، «سکوی خلق آینده» را به‌عنوان چشم‌انداز فناپ معرفی کرد و رویکرد این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ارتباطی و تمرکز بر حل مسائل جاری کشور را شرح داد.

سمیع‌زاده نیز با اشاره به اشتراک، بهینه‌سازی و افزایش کارایی منابع به‌عنوان مفهوم اصلی اقتصاد دیجیتال، بر اهمیت نئوبانک در حوزه لجستیک تأکید کرد.

شاملو در سخنان خود از عدم رشد اندازه کیک اقتصاد دیجیتال کشور انتقاد کرد و نیروی انسانی مهاجر و کمبود نیروهای متخصص را به‌عنوان چالش‌های این حوزه عنوان نمود.

** توسعه ۵G به‌صرفه نیست**

پنل کارشناسی دوم تحت عنوان «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» با حضور مصطفی حیدرزاده، مدیرکل راهبردهای دیجیتال همراه اول، محمدصادق کریمی، عضو هیئت مدیره رایتل، داوود ادیب، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران و محمدجعفر صدیق، رئیس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

حیدرزاده تقسیم‌بندی نقش همراه اول را در اقتصاد دیجیتال به سه لایه اصلی، هسته، خدمات دیجیتال توسعه‌یافته و سهامداری‌های پلتفرم‌های دیجیتال ارائه کرد.

حیدرزاده و کریمی با اشاره به هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری در فناوری ۵G، عدم توسعه سریع و همه‌جانبه این نسل از شبکه را غیرمقرون‌به‌صرفه دانستند.

ادیب با استناد به گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII)، تنزل رتبه جهانی ایران از ۵۳ در سال ۱۴۰۱ به ۶۴ در سال ۱۴۰۳ را نشانه‌ای از نیاز به عارضه‌یابی در این حوزه برشمرد.

صدیق نیز فقدان بازارگاه را به‌عنوان مانعی در مسیر پیشرفت اقتصاد دیجیتال در کشور معرفی کرد.

در جریان این رویداد، سخنرانی‌های تخصصی علی اشراقی، عضو هیئت علمی دانشگاه کانبرا استرالیا با موضوع «اقتصاد دیجیتال در جهان» و فرزانه ابوالفضل، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی با موضوع «اقتصاد دیجیتال در ایران» نیز ارائه شد.

در این سخنرانی‌ها، سهم ۱۵ درصدی دنیا از اقتصاد دیجیتال و سهم ۸ درصدی ایران از آن مورد توجه قرار گرفت و راهکارهایی برای توسعه هرچه بیشتر ارائه شد.

مجله خبری تکنولوژی هارپی تک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *