خبری از حذف فیلترینگ هست؟

امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت، فیلترینگ به یکی از دغدغه های کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. در این میان، برخورد با فروشندگان فیلترشکن از سوی سیاستگذاران به عنوان راهکاری برای مقابله با فیلترینگ مطرح شده است.

با این حال، گزارش ها و آمارها حاکی از آن است که برخورد با فروش فیلترشکن، دردی از اینترنت ایران دوا نمی کند. بر اساس گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران، گردش مالی بازار خرید و فروش ابزارهای فیلترشکن به پنج هزار میلیارد تومان در سال می رسد که به تنهایی نمی تواند در سیاست فیلترینگ تأثیرگذار باشد.

علاوه بر این، فیلترینگ گسترده شبکه های اجتماعی و وب سایت ها، تقاضا برای استفاده از فیلترشکن را افزایش داده است. به طوری که طبق نظرسنجی ایسپا، ۶/۸۳ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می کنند.

از سوی دیگر، فیلترینگ امنیت شبکه را نیز به خطر انداخته است. استفاده از ابزارهای تونلینگ و VPN منجر به افزایش سربار بر شبکه شده و اختلال در پروتکل های امنیتی را به دنبال داشته است. این اختلالات، کسب و کارها را در مواجهه با حملات سایبری آسیب پذیر کرده است.

در نشست اخیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس جمهور بر لزوم برخورد با فروشندگان فیلترشکن تأکید کرد. با این حال، کارشناسان معتقدند که این برخورد، راهکاری ناکارآمد است و باید به جای آن، فیلترینگ برداشته شود.

برخی رسانه ها تلاش دارند اظهارات رئیس جمهور را به گونه ای دیگر تفسیر کنند. به عنوان مثال، روزنامه تابناک با اشاره به گفته های علی پورطباطبایی، روزنامه نگار و کنشگر فضای مجازی، مدعی شده است که منظور رئیس جمهور، جمع آوری بساط فیلترینگ بوده است.

با این وجود، ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه آیین افتتاح هفته جهانی فضا اعلام کرده است که رئیس جمهور، درخواست انجام ارزیابی جامع از وضعیت اینترنت را داده است. به اعتقاد وی، این درخواست در راستای رفع فیلتر است.

تغییر سیاست های کلانی مانند فیلترینگ نیازمند اجماع نظر در سطوح بالای تصمیم گیری است. با این حال، مردم انتظار دارند که رئیس جمهور، خواسته های بحق آنها را مطرح کرده و مخالفت خود را با سیاست های زیان بار نشان دهد.

امیدواریم در آینده شاهد تغییر رویکرد مسئولان در مواجهه با فیلترینگ و برخورداری کاربران ایرانی از اینترنت آزاد باشیم.

مجله خبری تکنولوژی هارپی تک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *