**خودروهای برقی چین در خدمت محیط زیست و چالش تعرفهها**
دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، معتقد است خودروهای برقی ارزانقیمت چینی میتوانند نقش موثری در بهبود وضعیت زیستمحیطی ایفا کنند.
خسروشاهی در مصاحبه با بیبیسی، از تاثیر تعرفههای مالیاتی بر افزایش قیمت این خودروها ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: «اگر تنها جنبه زیستمحیطی را در نظر بگیریم، این تعرفهها تاثیر منفی بر آن خواهند داشت».
به رغم اعمال تعرفههای مالیاتی سنگین در ایالات متحده و اروپا علیه چین، بریتانیا تصمیم به معافیت خودروهای ساخت چین از این تعرفهها گرفته است. در صورت نبود چنین تعرفههایی، احتمالاً خودروهای ساخت شرکتهای چینی با قیمت پایینتری در اختیار مصرفکنندگان اروپایی و آمریکایی قرار خواهند گرفت.
خسروشاهی از مشتریان اوبر خواست تا برای کاهش انتشار کربن، با صرف زمان اندکی بیشتر، خودروهای برقی را از طریق این اپلیکیشن درخواست کنند. او همچنین خواستار پایبندی دولت جدید بریتانیا به تعهدات خود مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۰ شد، که توسط دولت قبلی به سال ۲۰۳۵ موکول شده بود.
دو سال پیش، اسنادی منتشر شد که نشان میداد اوبر در دوران مدیریت قبلی، برای موفقیت در مواجهه با چالشهای قانونی و مقابله با اعتراضات اتحادیههای تاکسیرانی، از حمایت مقامات ارشد اتحادیه اروپا بهرهمند بوده است.
امانوئل مکرون، رئیسجمهور کنونی فرانسه، یکی از رهبرانی بود که نامش در این اسناد فاش شد. بر اساس این اسناد، زمانی که رانندگان تاکسی در فرانسه دست به اعتراضات خشونتآمیز میزدند، مکرون به تراویس کالانیک، مدیرعامل پیشین اوبر، قول داده بود برای تسهیل فعالیت این شرکت در فرانسه تلاش کند.
نیل کروس، رئیس سابق اتحادیه اروپا، نیز از دیگر مقاماتی بود که در این اسناد به عنوان حامی اوبر و حتی در حال مذاکره برای همکاری با این شرکت معرفی شدهاند.
پیامد بحرانهایی که در زمان مدیریت تراویس کالانیک در اوبر رخ داد، به تغییراتی در مدیریت این شرکت منجر شد و دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل منصوب گردید.