تحول رنو «سنیک» با جدیدترین نسخه تسریع شده است. رنو تلاش های خود را در این بازسازی «رنولوشن» (ترکیب تحول و رنو) می داند که در مسیر موفقیت بزرگی به شمار می رود.
نکات برجسته مدل سنیک شامل برد 609 کیلومتری است که به بسیاری از افراد این امکان را می دهد تا هر دو هفته یک بار خودرو را شارژ کنند. سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی متصل به گوگل نیز با اتصال، مسیریابی و کنترل صوتی، عملکرد فوق العاده ای را ارائه می دهد.
ویژگی های خانواده پسندی که باعث محبوبیت مدل اولیه شده بود، در این نسخه ارتقا یافته اند. محفظه ها و جیب های متعدد برای وسایل و یک تکیه گاه دست خلاقانه بین صندلی های عقب تعبیه شده است که به دلیل نوآوری زیاد «تکیه گاه نوآورانه» (Ingenious Armrest) نامیده می شود. این تکیه گاه دارای پریز و نگهدارنده تلفن و تبلت است.
فضای داخلی این خودرو مناسب و رانندگی با آن آسان است. البته بزرگی چرخ ها کمی از نرمی سواری می کاهد و کیفیت ساخت برخی قسمت ها کمی ناامیدکننده است. با این حال، سنیک ثابت کرده است که می تواند یک گزینه مناسب و راحت برای سفرهای خانوادگی با خودروی برقی باشد.
رنو سنیک E-Tech از 49,700 دلار Renault.co.uk
مزایا:
– برد طولانی
– فضای داخلی خانوادگی پسند
– فناوری قدرتمند
معایب:
– قیمت بالا
– سواری دشوار
– کیفیت داخلی نه چندان خوب
محدوده قیمت: 49,700 دلار تا 60,300 دلار
ظرفیت باتری: 60 کیلووات ساعت و 87 کیلووات ساعت
برد اعلام شده: 609 کیلومتر
مصرف انرژی: 6.11 کیلومتر بر کیلووات ساعت
حداکثر میزان شارژ: 150 کیلووات
هزینه شارژ: 2.4 دلار در E.ON Drive Next برای هر 160 کیلومتر
**باتری، برد، شارژ، عملکرد و رانندگی**
سنیک برای پیمودن هر 1.6 کیلومتر حدود 3.8 کیلووات ساعت انرژی مصرف می کند که کمی از رقبایی مانند تسلا Y یا کیا EV6 کمتر و از پژو e3008 یا موستانگ Mach-E بیشتر است.
سواری سنیک با توجه به هدف آن (یک خودروی خانوادگی) مطلوب است. فرمان تیز است اما سبکی آن به اندازه ای است که پارک کردن را آسان می کند. مانند تمام خودروهای برقی، موتور آن از همان ابتدا قدرت کافی دارد و همیشه بی صدا است، حتی با صدای مصنوعی و آرام پیوسته ای که ژان میشل ژار برای آن ساخته است.
این خودرو با وجود جدید بودن، به اندازه برخی از رقبای خود کارآمد نیست و این موضوعی است که در عصر خودروهای برقی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. تمایل افراد توجه تنها به برد خودرو است که البته مهم است اما ارتباطی با کارایی آن ندارد. این کار شبیه خرید یک خودروی بنزینی فقط به خاطر باک بزرگ آن است.
**فضای داخلی، کارایی و فضای صندوق عقب**
خودرویی که برای تست انتخاب شد، مدل بالایی بود که دارای چرخ های جذاب 20 اینچی و سقف پانوراما تیره شونده Solarbay بود. این سقف یکی از ویژگی هایی است که رانندگان سنیک زیاد از آن صحبت می کنند. این سقف باز نمی شود و بر خلاف سقف های شیشه ای معمولی کرکره کشویی ندارد، بلکه با فشار یک دکمه می توان شفافیت یا کدری آن را تنظیم کرد، کاری که واقعا یک نوآوری جادویی است.
نوآوری دیگر «تکیه گاه دست خلاقانه» است که رنو آن را رسما با همین نام تجاری ثبت کرده است. این وسیله شبیه چاقوی سوئیسی باز می شود و یک محفظه کوچک ذخیره سازی، دو درگاه USB، جالیوانی و نگهدارنده تلفن هوشمند و تبلت دارد. این تکیه گاه بسیار کارآمد است، هرچند برای جا دادن تلفن در آن احتمالا باید آن را از قاب دربیاورید.
پوشش کابین در کل از مواد باکیفیت است، اما برخی قسمت ها مانند بالای درها که شاید افراد روی آن بازو بگذارند، نشانه هایی از تلاش برای کاهش هزینه دارند.
صندوق عقب خودرو بزرگ و کاربردی است و 545 لیتر فضا دارد. یک محفظه بزرگ زیر کف صندوق وجود دارد که برای قرار دادن کابل ها و اسباب بازی ها عالی است.
البته دید از پنجره عقب چندان خوب نیست و شبیه نگاه کردن از شکاف صندوق نامه است. شاید به همین دلیل است که رنو از آینه دید عقب دیجیتال استفاده کرده است، اگرچه این آینه برای افرادی که برای دیدن صفحه عینک می زنند چندان مفید نیست.
**فناوری، استریو و سیستم اطلاعات و سرگرمی**
صفحه نمایش واضح و خواناست و سیستم مسیریابی نقشه گوگل (Google Maps) عالی است (و شما را از گوشی بی نیاز می کند). صفحه نمایش جلوی داشبورد و سیستم تشخیص صدا برای رادیو و مسیریاب (و همچنین سقف شیشه ای متغیر) نیز به خوبی عمل می کنند. این ها نقاط قوتی است که رنو در آن ها واقعا برتری دارد و اگر اولویت شما برخورداری از فناوری عالی و سهولت استفاده از آن است، قطعا ارزش دارد که به خرید سنیک فکر کنید.
حتی اگر کاربر گوگل نیستید، Apple CarPlay به سرعت به گوشی شما متصل می شود و یک جایگاه شارژ بی سیم تلفن نیز در زیر سیستم اطلاعات و سرگرمی تعبیه شده است. حتی فضای نمایش CarPlay روی صفحه نمایش زیاد است که کار با آن را آسان می کند.
مدل های بالاتر این خودرو به سیستم صوتی هارمن کاردون مجهز هستند که تم های مختلفی دارد، اما از کیفیت و قدرت صدای آن کمی ناامید شدم.
**قیمت ها و هزینه های نگهداری**
نسخه Iconic با بردی نزدیک به 480 کیلومتر (در شرایط نسبتا مساعد) و سطح تجهیزاتی هم تراز خودروهای فوق لوکس حدود 66,300 دلار قیمت دارد، اما این قیمت نباید چندان برای شما ناراضی کننده باشد.
احتمالا به دلیل جدید بودن خودرو هنوز از تخفیف های قابل توجهی که برخی از خودروهای برقی دیگر از آن برخوردارند، خبری نیست، اما در عوض رنو شرایط اقساط کم بهره، شارژر خانگی رایگان، اعتبار شارژ و تعمیرات رایگان را به خریداران ارائه می کند.
**رقبای رنو سنیک E-Tech**
– تسلا مدل 3
– رنو مگان
– فولکس واگن ID.4
**سوالات متداول**
**شارژ سنیک چقدر طول می کشد؟**
با استفاده از شارژرهای سریع، باتری بزرگ 87 کیلووات ساعتی با حداکثر سرعت 150 کیلووات شارژ می شود و باتری 60 کیلوواتی با حداکثر سرعت 130 کیلووات. رنو اعلام کرده است که باتری 87 کیلووات ساعتی 15 تا 80 درصد از ظرفیت انرژی خود را طی 37 دقیقه شارژ می کند و شارژ باتری کوچک تر 32 دقیقه زمان می برد.
**قیمت خودرو چقدر است – آیا می ارزد؟**
قیمت سنیک از 49,700 دلار تا 60,300 دلار متغیر است. حتی با وجود این قیمت، ارزش در نظر گرفتن برای خرید را دارد و به نظر کسانی که این خودرو را امتحان کرده اند، بهترین رقیبی است که تاکنون برای تسلا Y ساخته شده است.