فناوری متاورس، تحولی شگرف در آموزش عالی ایجاد کرده است. دانشگاههای پیشرو در اروپا و آمریکا با راهاندازی کلاسهای مجازی در محیطهای واقعیت مجازی، تجربهای بینظیر را برای دانشجویان خود فراهم میآورند. این دانشگاههای دیجیتال موازی، کپی دقیقی از پردیسهای فیزیکی هستند و به دانشجویان امکان تعامل زنده و مشارکتی در کلاسها را میدهند.
دانشگاه لیدز بریتانیا از پیشگامان این عرصه است و از سپتامبر گذشته، دورههای تئاتر و اجرا را در متاورس برگزار میکند. این روند رو به گسترش است؛ دانشگاه منطقه باسک اسپانیا تا فوریه ۲۰۲۵ کلاسهای فیزیوتراپی و آناتومی را به این شیوه ارائه خواهد داد و دانشگاههای متعددی در آلمان نیز در آستانه پیوستن به این موج هستند.
شرکت ویکتوری ایکس آر، شریک متا در این پروژه، از ساخت بیش از ۱۳۰ نسخه دیجیتال از پردیسها و دانشگاهها خبر داده است. این نسخههای دیجیتال، شامل تمامی جزئیات محیط دانشگاه از محوطه تا خوابگاهها و سالنهای ورزشی میشود.
مزیت این سیستم، امکان انجام پروژههای عملی و تعاملی است که در محیطهای مجازی مانند زوم امکانپذیر نیست. دانشجویان میتوانند با استفاده از هدست یا کامپیوتر خود، بهصورت مستقیم در پروژهها مشارکت کنند. حتی سفرهای میدانی، شبیهسازیها و آزمایشهای علمی نیز به سادگی در این محیط قابل اجرا هستند، چه بهصورت همزمان با استاد و چه به صورت تکالیف غیرهمزمان.
متا، این تحول را گامی بزرگ در فناوری آموزشی میداند و به منظور ترویج این فناوری، هدستهای واقعیت مجازی جدیدی را در اختیار مربیان بیش از دوازده دانشگاه در آمریکا و بریتانیا قرار داده است. هدف از این اقدام، تسهیل دسترسی مربیان به محتوای تعاملی و جذاب در زمینههای مختلف از علوم و پزشکی گرفته تا هنرهای بیانی است. دانشگاههای معتبری مانند دانشگاه لیدز و کالج امپریال لندن در بریتانیا نیز با متا در این پروژه همکاری میکنند.

سینا علیپور
او دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی است و فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۹۸ با یک بلاگ شخصی در حوزه فناوری آغاز کرده است. وی پس از مدتی به عنوان نویسنده آزاد در مجلههای آنلاین تکنولوژی فعالیت کرد و در حال حاضر، دبیر سرویس نقد و بررسی گجتهای هوشمند در یک مجله معتبر تکنولوژی است.