واتس اپ، چگونه رایگان میماند و سود میسازد؟
برخلاف تصور عموم، واتس اپ از کاربران عادی پولی دریافت نمیکند. مدل کسب و کار این پلتفرم بر پایه همکاری با شرکتها استوار است؛ شرکتهایی که تمایل دارند با مشتریان خود به صورت مستقیم و از طریق این پیام رسان ارتباط برقرار کنند.
از سال ۲۰۲۳، شرکتها میتوانند کانالهای رایگان در واتس اپ ایجاد کنند و پیامهای خود را برای تمام مشترکان ارسال نمایند. اما ویژگی ممتاز (Premium) واتس اپ، امکان تعاملات دوطرفه (گفتگو و تراکنش) با کاربران شخصی را برای کسب و کارها فراهم میسازد. این ویژگی در حال حاضر در حال گسترش است؛ به عنوان مثال، در هند، واتس اپ به مردم امکان خرید بلیت اتوبوس و انتخاب صندلی را میدهد.
نیکیلا سرینیواسان، از مدیران متا، در این باره میگوید: “موفقیت ما در این است که تمام مراحل یک تراکنش را در یک چت واحد انجام دهیم. یعنی رزرو بلیت، پرداخت و… همه در یک محیط چت انجام شود و سپس کاربر بتواند به سایر مکالمات خود بازگردد.”
همچنین، کسب و کارها میتوانند برای لینکهایی که مستقیماً از تبلیغات فیسبوک یا اینستاگرام به چتهای واتس اپ هدایت میشوند، هزینه پرداخت کنند. به گفته سرینیواسان، این منبع درآمدی جدید، میلیاردها دلار ارزش دارد.
نگاهی به مدلهای درآمدی سایر پیامرسانها:
برخی از پلتفرمهای پیامرسان، استراتژیهای متفاوتی را دنبال میکنند. سیگنال، یک سازمان غیرانتفاعی که به امنیت بالای پیامهایش معروف است، مدعی است که هیچگاه از سرمایهگذاران خارجی سرمایهای دریافت نکرده است. در مقابل، تلگرام به سرمایه گذاران خارجی وابسته است. با این حال، سیگنال از کمکهای مالی، از جمله ۵۰ میلیون دلار کمک مالی برایان اکتون (یکی از بنیانگذاران واتس اپ) در سال ۲۰۱۸، موفق به ادامه فعالیت خود شده است. رئیس سیگنال، در این باره میگوید: “هدف ما، جذب کمکهای خرد از تعداد زیادی از کاربران وفادار است.”
دیسکورد، پیامرسانی محبوب در بین گیمرها، از مدل Freemium استفاده میکند. برخی امکانات به صورت رایگان قابل استفاده هستند، اما برای دسترسی به ویژگیهای اضافی، مانند دسترسی به بازیها، باید هزینه پرداخت کنید. همچنین، اشتراک پولی Nitro با مزایایی مانند پخش ویدیوی با کیفیت بالا و ایموجیهای اختصاصی، با قیمت ماهیانه ۹.۹۹ دلار ارائه میشود.
اسنپ چت، ترکیبی از مدلهای درآمدی مختلف را به کار میبرد. این پلتفرم علاوه بر تبلیغات، از ۱۱ میلیون مشترک پولی خود (از آگوست ۲۰۲۴) و فروش عینکهای واقعیت افزوده نیز درآمد کسب میکند. همچنین، طبق گزارش فوربس، اسنپ از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳، حدود ۳۰۰ میلیون دلار از طریق سود بهره به دست آورده است؛ اما منبع اصلی درآمد اسنپ، تبلیغات با درآمدی بیش از ۴ میلیارد دلار در سال است.
بروزترین اخبار تکنولوژی را در هارپی تک بخوانید