شرکت پارسخودرو با رونمایی رسمی از مشخصات فنی و تصاویر مدل جدید خود، «پارس نوا P90»، نسخهای فیسلیفت شده از پلتفرم قدیمی تندر ۹۰ را با ظاهر و تجهیزات مدرن روانه بازار خواهد کرد. این خودرو سدان در ادامه مسیر تولید داچیا لوگان ۲۰۰۴، حالا با تغییرات قابل توجهی در طراحی و پیشرانه، جایگزینی برای یکی از پرفروشترین خودروهای سابق کشور معرفی میشود.
ساختار فنی و موتور داخلیشده
پارس نوا از پیشرانه ۱.۶ لیتری ME16 بهره میبرد؛ موتوری که بر پایه TU5 پلاس ایرانخودرو طراحی شده و در برخی خودروها مانند شاهین پلاس نیز استفاده شده، هرچند پیشتر عملکرد آن با انتقاداتی روبهرو بوده است. این موتور توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد و با گیربکس دستی پنج سرعته هماهنگ شده است. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و تعلیق عقب نیمهمستقل پیچشی است.
تغییرات ظاهری و امکانات قابل توجه
از لحاظ طراحی، پارس نوا با نمایی متفاوت نسبت به مدل پایه تندر ۹۰ عرضه شده است. چراغهای جلو و عقب، فرم بدنه و تریم داخلی با طراحی جدید ارائه شدهاند تا این محصول از نظر بصری پاسخگوی سلیقه مشتریان امروزی باشد.
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، پارس نوا به مجموعهای از آپشنها مجهز شده است؛ از جمله:
- سیستم کنترل فشار باد تایرها
- حسگر باران
- ترمز ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیرو EBD
- سیستم کنترل پایداری (ESC)
- حسگر پارک عقب
- هشدار کمربند ایمنی
- چراغ روشنایی روز (دیلایت)
- آنتن کوسهای
- رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی

با این بهروزرسانیها، پارس نوا P90 تلاش کرده تا جایگزینی شایسته برای تندر ۹۰ باشد؛ خودرویی که سالها جایگاه قابل توجهی در بازار داخلی داشت و حالا با طراحی و امکاناتی جدید، بهدنبال ادامه همان مسیر با رویکردی مدرنتر است.

سینا علیپور
او دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی است و فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۹۸ با یک بلاگ شخصی در حوزه فناوری آغاز کرده است. وی پس از مدتی به عنوان نویسنده آزاد در مجلههای آنلاین تکنولوژی فعالیت کرد و در حال حاضر، دبیر سرویس نقد و بررسی گجتهای هوشمند در یک مجله معتبر تکنولوژی است.