**بازار گوشیهای هوشمند در چین؛ روند کاهشی فروش برندهای خارجی**
دادههای منتشر شده توسط «آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین» حاکی از آن است که فروش گوشیهای برندهای خارجی در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش این نهاد، میزان فروش گوشیهای هوشمند خارجی در ماه اوت به ۱.۸۷ میلیون دستگاه رسیده که در مقایسه با ۲.۱۴۲ میلیون دستگاه سال گذشته، ۱۲.۷ درصد افت را نشان میدهد.
**افزایش فروش کلی گوشی در چین و استقبال از برندهای داخلی**
با وجود کاهش فروش برندهای خارجی، مجموع فروش گوشی در چین در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶.۷ درصد افزایش یافته و به ۲۴.۰۵ میلیون دستگاه رسیده است. این افزایش مدیون عملکرد قوی برندهای داخلی مانند هواوی است که در این ماه فروش قابل توجهی را تجربه کردهاند.
**محبوبیت چشمگیر گوشیهای تاشو هواوی**
هواوی با عرضه گوشی تاشو جدید خود، «میت ایکس تی»، به موفقیت بزرگی دست یافت. پیش سفارش این گوشی تا کنون از مرز ۶.۵ میلیون دستگاه عبور کرده که نشان دهنده دو برابر شدن فروش گوشیهای تاشو در سه ماهه دوم سال جاری در جهان است. محبوبیت این گوشی در برخی مدلها به حدی بوده که قیمت آن به بیش از ۲۰ هزار دلار رسیده است.
**کاهش فروش آیفون در چین؛ تشدید رقابت**
در سوی دیگر، فروش آیفون اپل در چین با وجود تخفیفهای بیسابقه، کاهش یافته است. اپل در سه ماهه دوم سال جاری، از رتبه سوم به ششم در بازار گوشیهای هوشمند چین سقوط کرد. این کاهش فروش به دلیل افزایش رقابت از سوی برندهای داخلی مانند هواوی و ممنوعیت غیررسمی استفاده از آیفون در سازمانهای دولتی چین است.