یک کارمند بخش تبلیغات دیجیتال اپل در دادگاهی در کالیفرنیا، علیه این شرکت غول فناوری شکایت کرده است. موضوع اصلی شکایت، الزام به نصب نرم افزاری بر روی دستگاههای شخصی کارمندان است که به اپل دسترسی نامحدود به اطلاعات خصوصی آنها از جمله ایمیلها، تصاویر، دادههای سلامت، اطلاعات خانه هوشمند و سایر دادههای شخصی میدهد.
این شاکی که از سال 2020 در اپل مشغول به کار است، همچنین از اعمال سیاستهای سفت و سخت اپل مبنی بر منع کارمندان از صحبت با رسانهها در مورد شرایط کاری خود، گلایه دارد. وی ادعا میکند که به دلیل صحبت در مورد تجربیات کاری خود در یک پادکست، مورد بازخواست قرار گرفته و مجبور به حذف اطلاعات مرتبط با کارش از پروفایل لینکدین شده است.
در متن شکایت آمده است که سیاستهای نظارتی و کنترلی اپل، به طور غیرقانونی حق افشاگری، رقابت، حق انتخاب شغل و آزادی بیان کارمندان را محدود میکند. این محدودیتها، محیط کاری سرکوبگر و غیرمنصفانهای را برای کارکنان اپل ایجاد کرده است.
در واکنش به این شکایت، اپل ادعاهای مطرح شده را رد کرده و اعلام نموده که به طور سالانه به کارمندان خود آموزشهای لازم در مورد حقوقشان برای صحبت درباره شرایط کار داده میشود. شرکت همچنین بر تمرکز خود بر تولید بهترین محصولات و خدمات و لزوم حفاظت از نوآوریهای خود تاکید کرده است. اما این توضیحات نتوانسته است نگرانیها درباره نقض حریم خصوصی و محدودیتهای اعمال شده بر کارمندان را برطرف کند. این پرونده نشاندهندهی چالشهای حقوقی و اخلاقی در زمینه حریم خصوصی دادهها در شرکتهای بزرگ فناوری است.