فناوری متاورس، تحولی شگرف در آموزش عالی ایجاد کرده است. دانشگاههای پیشرو در اروپا و آمریکا با راهاندازی کلاسهای مجازی در محیطهای واقعیت مجازی، تجربهای بینظیر را برای دانشجویان خود فراهم میآورند. این دانشگاههای دیجیتال موازی، کپی دقیقی از پردیسهای فیزیکی هستند و به دانشجویان امکان تعامل زنده و مشارکتی در کلاسها را میدهند.
دانشگاه لیدز بریتانیا از پیشگامان این عرصه است و از سپتامبر گذشته، دورههای تئاتر و اجرا را در متاورس برگزار میکند. این روند رو به گسترش است؛ دانشگاه منطقه باسک اسپانیا تا فوریه ۲۰۲۵ کلاسهای فیزیوتراپی و آناتومی را به این شیوه ارائه خواهد داد و دانشگاههای متعددی در آلمان نیز در آستانه پیوستن به این موج هستند.
شرکت ویکتوری ایکس آر، شریک متا در این پروژه، از ساخت بیش از ۱۳۰ نسخه دیجیتال از پردیسها و دانشگاهها خبر داده است. این نسخههای دیجیتال، شامل تمامی جزئیات محیط دانشگاه از محوطه تا خوابگاهها و سالنهای ورزشی میشود.
مزیت این سیستم، امکان انجام پروژههای عملی و تعاملی است که در محیطهای مجازی مانند زوم امکانپذیر نیست. دانشجویان میتوانند با استفاده از هدست یا کامپیوتر خود، بهصورت مستقیم در پروژهها مشارکت کنند. حتی سفرهای میدانی، شبیهسازیها و آزمایشهای علمی نیز به سادگی در این محیط قابل اجرا هستند، چه بهصورت همزمان با استاد و چه به صورت تکالیف غیرهمزمان.
متا، این تحول را گامی بزرگ در فناوری آموزشی میداند و به منظور ترویج این فناوری، هدستهای واقعیت مجازی جدیدی را در اختیار مربیان بیش از دوازده دانشگاه در آمریکا و بریتانیا قرار داده است. هدف از این اقدام، تسهیل دسترسی مربیان به محتوای تعاملی و جذاب در زمینههای مختلف از علوم و پزشکی گرفته تا هنرهای بیانی است. دانشگاههای معتبری مانند دانشگاه لیدز و کالج امپریال لندن در بریتانیا نیز با متا در این پروژه همکاری میکنند.