میلیاردرها بر سر اینترنت ماهواره‌ای هند نبرد می‌کنند

## رقابت داغ بر سر اینترنت ماهواره ای در هند: ماسک در برابر آمبانی

رقابت برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای در هند شدت گرفته است. پس از تصمیم دولت این کشور برای تخصیص مستقیم طیف فرکانسی برای اینترنت پهن باند ماهواره ای، بدون برگزاری مزایده، این رقابت به اوج خود رسیده است. ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت SpaceX و مالک شرکت فضایی استارلینک، از این تصمیم استقبال کرده است. او پیشتر از روش مزایده ای که از سوی موکش آمبانی، میلیاردر هندی و مالک شرکت ریلاینس جیو، حمایت می شد، انتقاد کرده بود.

در حالی که هنوز قیمت طیف فرکانسی مشخص نشده و ارائه خدمات تجاری اینترنت ماهواره ای در هند آغاز نشده است، پیش بینی می شود تعداد کاربران اینترنت ماهواره ای در این کشور تا سال 2025 به دو میلیون نفر برسد.

این بازار رقابتی با حضور چندین بازیگر اصلی، به رهبری ریلاینس جیو، در حال شکل گیری است. جیو که در سال های اخیر میلیاردها دلار در مزایده های امواج رادیویی سرمایه گذاری کرده تا بر بخش مخابرات هند مسلط شود، اکنون با شرکت SES Astra، اپراتور ماهواره ای پیشرو مستقر در لوکزامبورگ، همکاری می کند.

استارلینک از ماهواره های مدار پایین زمین (LEO) که در ارتفاع کم از سطح زمین قرار دارند استفاده می کند تا خدمات سریعتر ارائه دهد. SES Astra اما از ماهواره های مدار متوسط زمین (MEO) استفاده می کند که در ارتفاع بسیار بالاتری قرار دارند و سیستمی مقرون به صرفه تر ارائه می دهند. سیگنال های ماهواره ای از طریق گیرنده های روی زمین دریافت و به داده های اینترنتی تبدیل می شوند.

استارلینک تاکنون 6419 ماهواره در مدار قرار داده و چهار میلیون مشترک در 100 کشور دارد. ماسک از سال 2021 تلاش کرده است تا خدمات خود را در هند راه اندازی کند، اما موانع نظارتی این روند را به تاخیر انداخته است.

ورود استارلینک به بازار هند، در صورت تحقق، به تلاش های نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور، برای جذب سرمایه گذاری خارجی و بهبود وجهه هند به عنوان یک کشور طرفدار تجارت کمک خواهد کرد. همچنین به ادعاهایی مبنی بر حمایت دولت از تاجران برجسته هندی مانند آمبانی پایان خواهد داد.

دولت هند تصمیم خود برای تخصیص مستقیم طیف فرکانسی ماهواره ای را با این توجیه که این تصمیم با هنجارهای بین المللی مطابقت دارد، justifies.

گرت اوون، تحلیلگر فناوری در Counterpoint Research، می گوید: طیف فرکانسی ماهواره ای معمولاً از طریق مزایده تخصیص داده نمی شود، زیرا هزینه های مربوطه می تواند توجیه مالی یا سرمایه گذاری در این تجارت را تحت تاثیر قرار دهد. در مقابل، تخصیص مستقیم تضمین می کند که طیف فرکانسی به طور عادلانه بین بازیگران “صلاحیت دار” توزیع شود و به استارلینک فرصتی برای ورود به رقابت می دهد.

با این حال، ریلاینس آمبانی این تصمیم را به چالش کشیده است. این شرکت معتقد است که با توجه به نبود مقررات قانونی شفاف در هند در مورد نحوه ارائه مستقیم خدمات اینترنت ماهواره ای به مردم، مزایده برای اطمینان از رقابت منصفانه ضروری است.

ریلاینس در نامه هایی که در اوایل اکتبر به رگولاتور مخابرات هند ارسال کرده است، خواستار ایجاد یک “زمین بازی یکسان بین خدمات دسترسی مبتنی بر ماهواره و زمینی” شده است.

این شرکت همچنین عنوان کرده است که “پیشرفت های اخیر در فناوری های ماهواره ای مرز بین شبکه های ماهواره ای و زمینی را به طور قابل توجهی محو کرده است” و “خدمات مبتنی بر ماهواره دیگر محدود به مناطقی نیستند که شبکه های زمینی در آن ها وجود ندارد”. در یکی از نامه ها آمده است که تخصیص طیف فرکانسی مطابق قوانین مخابرات هند از طریق مزایده انجام می شود و تخصیص مستقیم فقط در موارد “منافع عمومی، عملکردهای دولتی یا دلایل فنی یا اقتصادی که مانع از برگزاری مزایده می شود” مجاز است.

ایلان ماسک نیز در پلتفرم ایکس، اشاره کرده است که طیف فرکانسی مورد بحث توسط اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور (ITU) به عنوان طیف مشترک برای ماهواره ها تعیین شده است.

وقتی خبرگزاری رویترز گزارش داد که موکش آمبانی در حال لابی با دولت برای تجدید نظر در موضع خود است، ماسک در پاسخ به پستی در ایکس گفت: “من با [آقای آمبانی] تماس می گیرم و می پرسم که اجازه دادن به استارلینک برای رقابت در ارائه خدمات اینترنتی به مردم هند، کار سختی نیست.”

مقاومت آمبانی در برابر روش قیمت گذاری مستقیم ممکن است از یک مزیت استراتژیک ناشی شود. اوون می گوید این تاجر ممکن است آماده باشد تا با استفاده از مزایده، ماسک را شکست دهد و به طور بالقوه استارلینک را از بازار هند حذف کند.

اما فقط آمبانی نیست که از مسیر مزایده حمایت می کند. سونیل میتال، رئیس Bharti Airtel، نیز گفته است که شرکت هایی که هدفشان خدمت رسانی به مشتریان شهری و سطح بالا است، باید مجوز مخابرات دریافت کنند و مانند همه افراد دیگر طیف فرکانسی بخرند.

بهاراتی ایرتل دومین اپراتور بی سیم بزرگ هند و به همراه آمبانی، 80 درصد از بازار مخابرات کشور را کنترل می کنند.

مهش اوپال، کارشناس مخابرات، این مقاومت را یک حرکت دفاعی با هدف افزایش هزینه ها برای بازیگران بین المللی که به عنوان تهدیدات بلند مدت دیده می شوند، می داند.

او می گوید: در حالی که رقابت مستقیم نیست، فناوری های ماهواره ای به سرعت در حال پیشرفت هستند. شرکت های مخابراتی با کسب و کارهای زمینی بزرگ نگران هستند که ماهواره ها به زودی رقابتی تر شوند و تسلط آنها را به چالش بکشند.

طبق گزارش EY-Parthenon، تقریباً 40 درصد از 1.4 میلیارد نفر جمعیت هند هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و بیشتر این افراد در مناطق روستایی زندگی می کنند.

برای مقایسه، چین تقریباً 1.09 میلیارد کاربر اینترنتی دارد که تقریباً 340 میلیون نفر بیشتر از 751 میلیون کاربر هند است، طبق گفته DataReportal که روندهای آنلاین جهانی را رصد می کند.

نرخ پذیرش اینترنت در هند هنوز کمتر از میانگین جهانی 66.2 درصد است، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که این کشور در حال کاهش این شکاف است.

اگر قیمت گذاری مناسب باشد، اینترنت ماهواره ای می تواند به پر کردن بخشی از این شکاف و حتی به اینترنت اشیا کمک کند.

مجله خبری تکنولوژی هارپی تک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *