گسترش هوش مصنوعی اپل در چین با موانع جدی روبرو شده است. مقامات ارشد پکن، اخذ مجوز برای شرکتهای خارجی را فرآیندی پیچیده و زمانبر توصیف کردهاند، مگر آنکه با شرکتهای داخلی همکاری کنند. این موضوع، تیم کوک، مدیرعامل اپل، را بر آن داشته تا برای سومین بار در یک سال به چین سفر کند.
اپل در تلاش است تا با عبور از پیچ و خمهای نظارتی چین، هوش مصنوعی خود را – که در ایالات متحده عرضه شده – به بازار این کشور وارد کند. به گفته منابع آگاه، این شرکت آمریکایی مذاکرات گستردهای را با شرکتهای فناوری چینی آغاز کرده است تا از تجربیات و زیرساختهای آنها در زمینه اجرای مدلهای زبان بزرگ در چین بهره ببرد. اپل قصد دارد مدلهای زبانی خود را نیز در بازار چین عرضه کند.
اما یک مقام ارشد نظارتی در حوزه فناوری اطلاعات چین به فایننشال تایمز اعلام کرد که دریافت مجوز برای شرکتهای خارجی بسیار دشوار است و همکاری با شرکتهای بومی، بهترین راه برای کسب مجوز به شمار میرود. به گفته این مقام، استفاده از مدلهای زبانی بزرگ پیشتأییدشدهی شرکتهای چینی، فرآیند دریافت مجوز را برای شرکتهای خارجی آسانتر خواهد کرد.
این اظهارات در حاشیه کنفرانس جهانی اینترنت در ووژن بیان شد. تمام شرکتهایی که قصد ارائه خدمات هوش مصنوعی مولد در چین را دارند، باید از فیلترهای سختگیرانهی نظارتی عبور کنند که شامل آزمایشهای فنی مدلهای زبان بزرگ آنها میشود. اپل تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.
اپل در سال جاری به دنبال نوآوری در حوزه هوش مصنوعی است و انتظار دارد که کاربران برای بهرهمندی از قابلیتهای جدید، به ارتقاء دستگاههای خود اقدام کنند. اما کاهش فروش اپل در چین، به دلیل کمپینهای دولتی برای کاهش استفاده از آیفون در میان کارمندان دولت، و همچنین بازگشت قدرتمند هوآوی با هوش مصنوعی بومی خود، چالشهای جدی برای اپل ایجاد کرده است.
در ایالات متحده، اپل از ترکیبی از پردازش محلی و سرورهای ابری خود برای ارائه قابلیتهایی مانند سیری، ابزارهای نوشتاری، ویرایش عکس، و ایجاد ایموجیهای شخصیسازیشده استفاده میکند. این شرکت در برخی موارد از مدلهای بزرگتر OpenAI نیز بهره میبرد.
در صورت عدم موفقیت در ارائه مدلهای خود در چین، اپل احتمالا به مدلهای زبان بزرگ شرکای چینی خود متکی خواهد شد تا تمام قابلیتهای هوش مصنوعی در تلفنهای فروخته شده در این کشور ارائه شوند. مذاکرات اپل با شرکتهای بزرگ چینی از جمله بایدو، ByteDance و Moonshot (سازنده چتبات Kimi) گزارش شده است.
چین، مهمترین بازار اپل در خارج از ایالات متحده است و ۱۷ درصد از درآمد این شرکت را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. اما فروش اپل در چین در مقایسه با سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است. تیم کوک در سفر اخیر خود به پکن، بر تلاش اپل برای عرضه هوش مصنوعی خود در چین تاکید کرده و بر پیچیدگی فرآیند دریافت مجوز اشاره داشته است. به نظر میرسد اپل به دنبال یک استراتژی انعطافپذیر و همکاری با شرکتهای چینی بزرگ و کوچک برای عبور از موانع نظارتی باشد.