## یکپارچگی شمارههای امدادی: از ایده تا تعلل
طرح یکپارچهسازی شمارههای امدادی در کشور، با هدف تسهیل در دسترسی مردم به خدمات اورژانس، از مدتها پیش مطرح شده است. اما با وجود تلاشهای صورت گرفته، این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، در این زمینه میگوید: “مصوبهای برای یکپارچهسازی شمارههای امدادی در مردادماه سال ۱۴۰۲ در ستاد ملی مدیریت بحران صادر شد و قرار بود شمارههایی مانند ۱۱۲ هلال احمر، ۱۲۵ آتشنشانی، ۱۱۵ اورژانس و ۱۲۳ بهزیستی به یک شماره واحد ادغام شوند.”
ظفری با تاکید بر اینکه شماره ۱۱۰ پلیس به دلیل حجم بالای تماسها، جدا خواهد ماند، اضافه میکند: “مطالعات و رایزنیهای لازم با سازمانهای امدادی انجام شده و همه آنها موافق یکپارچهسازی و تعیین شماره واحد هستند.”
وی با اشاره به پیشرفتهای انجام شده در این طرح، میگوید: “ساختمان مرکز ارتباطات، نرمافزار شناسایی موقعیت جغرافیایی تماسگیرندگان، و مجوز استخدام اپراتورها برای این مرکز جدید، تهیه شده است.”
اما چالش اصلی در تعیین شماره واحد برای این مرکز، اختلاف نظر بین سازمانهای امدادی است. ظفری در این خصوص میگوید: “هر سازمان خواهان حفظ شماره فعلی خود و ادغام سایر شمارهها در آن است و هنوز توافقی در این زمینه حاصل نشده است.”
وی ادامه میدهد: “در نامهنگاری با وزارت ارتباطات نیز با این مشکل مواجه شدیم که امکان ایجاد شماره جدید وجود ندارد و باید یکی از شمارههای قبلی حذف شود که هنوز این توافقات انجام نشده است.”
ظفری امیدوار است وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم، با تعیین یک شماره واحد، زمینه را برای اجرای آزمایشی و سپس عمومی این طرح فراهم کند.