## غول فناوری متا با هوش مصنوعی به سوددهی بالا دست یافت
شرکت متا، دومین غول تبلیغات آنلاین جهان، در سه ماهه اخیر سال جاری، با افزایش قابل توجه درآمد خود به ۴۰.۵۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد رشد داشته است. این شرکت همچنین سود خالصی معادل ۱۵.۶۹ میلیارد دلار (۳۵ درصد بیشتر از سال قبل) را به ثبت رسانده که از پیشبینی تحلیلگران بازار نیز فراتر رفته است.
مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، در تماس با تحلیلگران، این نتایج را “سه ماهه خوب” عنوان کرد و “چشم انداز بلند مدت هوش مصنوعی” را به عنوان محور اصلی موفقیت این شرکت معرفی کرد.
متا با استفاده گسترده از هوش مصنوعی در سیستمهای پیشنهاد محتوا و هدفگیری تبلیغات به ۳.۲۹ میلیارد کاربر (در ماه سپتامبر) به افزایش قابل توجه فروش دست یافته است. به گفته دبرا ویلیامسون از Sonata Insights، یکی از دلایل اصلی این موفقیت، استفاده از هوش مصنوعی در سیستمهای پیشنهاد محتوا و هدفگیری تبلیغات متا بوده است.
در ماه گذشته بیش از یک میلیون تبلیغدهنده از ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی متا استفاده کردهاند. با بهبود الگوریتمهای پیشنهاد محتوا، زمان مرور برنامههای متا در بین کاربران در سال جاری به طور قابل توجهی افزایش یافته است (۸٪ در فیس بوک و ۶٪ در اینستاگرام).
دبرا ویلیامسون با اشاره به رشد قابل توجه درآمد متا، تصریح کرد که این موفقیت نگرانیها در مورد سرمایهگذاری متا در حوزه هوش مصنوعی را کاهش داده است.
با این حال، سهام متا پس از بسته شدن بورس وال استریت، در معاملات الکترونیکی حدود ۲.۶۰ درصد کاهش یافت.
## سرمایهگذاری بیشتر بر هوش مصنوعی
استقرار ابزارهای مشابه ChatGPT که امکان ایجاد محتوا بر اساس یک درخواست ساده به زبان روزمره را فراهم میکنند، غولهای فناوری را به سرمایهگذاری زیاد در این حوزه وادار کرده است. این فناوری نیازمند زیرساختهای گران قیمت انرژی و نیروهای بزرگی از مهندسین و متخصصین مجرب است.
متا نیز با افزایش هزینه های سرمایهگذاری خود، هزینههای پیشبینی شده برای سال ۲۰۲۴ را از ۳۷ تا ۴۰ میلیارد دلار به مبلغ بالاتری افزایش داده است.
مارک زاکربرگ با تاکید بر ضرورت سرمایهگذاری “بیشتر” در برنامههای کاربردی هوش مصنوعی برای تجارت شرکت (تبلیغات و اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی)، انتظار بازده قوی سرمایهگذاری در سالهای آینده را دارد.
وی با اشاره به هزینههای بالا این حوزه گفت: “سرمایهگذاریهای ما در زمینه هوش مصنوعی هنوز نیازمند زیرساختهای قابل توجهی است و البته بودجه سال ۲۰۲۵ هنوز مشخص نشده است.”
جاسمین انبرگ از eMarketer در خبرگزاری فرانسه گفت: “سرمایهگذاران انتظار شفافیت بیشتر در زمینه سرمایهگذاری متا در حوزه هوش مصنوعی را دارند”.
دو شرکت رقیب متا در زمینه هوش مصنوعی، آلفابت و مایکروسافت، به نتایج فراتر از انتظار دست یافتند، اما نتایج مایکروسافت به طور کامل به بازارها آرامش نداد.
## دستیار صوتی و عینک هوشمند
متا برای عقب نماندن از رقبا در حوزه “دستیار هوش مصنوعی”، با استفاده از نسخه جدید “Meta AI” که آوریل گذشته راهاندازی شد، به مکالمات با کاربران برنامههای خود متکی است. این دستیار مانند ChatGPT به سوالات کاربران پاسخ میدهد.
زاکربرگ با اشاره به محبوبیت این برنامه گفت: “بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در ماه از این برنامه استفاده میکنند.”
“Meta AI” با استفاده از “Llama 3” ، آخرین نسخه از مدل هوش مصنوعی متا، که قابل مقایسه با “ChatGPT 4” متعلق به “Open AI” و “Gemini” ساخته گوگل است، در پلتفرمهای این گروه محبوبیت پیدا کرده است.
زاکربرگ گفت که توسعه “Llama 4” “بسیار پیشرفته” است و انتظار میرود که نسخههای سبکتر این مدل اوایل سال آینده در دسترس خواهند بود.
متا همچنین روی توسعه عینکهای متصل به لطف همکاری با Essilor Luxottica، مالک برند Ray-Ban شرط بندی کرده است.
به گفته تحلیلگران، انتظار میرود فروش جدیدترین عینک متصل به Ray-Ban متا در تعطیلات پایان سال افزایش یابد. انتظار میرود در سه ماهه چهارم ، بین ۴۵ تا ۴۸ میلیارد دلار فروش داشته باشد.
سپتامبر گذشته، این گروه نمونه اولیه عینک Orion مجهز به دوربین، هدفون، دستیار هوش مصنوعی با کنترل صوتی و پروژکتورهای کوچک را برای نمایش کلیپهای ویدئویی یا حتی افراد در قالب تصاویر سه بعدی به نمایش گذاشت.