مایکروسافت با معرفی “Muse”، مدل هوش مصنوعی مولد جدیدی که برای توسعه بازیها طراحی شده، گامی بلند در جهت استفاده از هوش مصنوعی مولد در صنعت بازی برداشته است. این مدل، که با استفاده از بازی چندنفره “Bleeding Edge” شرکت Ninja Theory آموزش داده شده، به توسعهدهندگان بازیهای Xbox کمک میکند تا بخشهایی از بازیها را بسازند. مایکروسافت ادعا میکند Muse میتواند فیزیک و محیط سهبعدی داخل یک بازی را درک کرده و تصاویر و واکنشها به حرکات بازیکنان را تولید کند.
یکی از کاربردهای جالب Muse که مایکروسافت در اعلامیه خود به آن اشاره کرده، حفظ بازیهای قدیمی است. این شرکت میگوید Muse میتواند بازیهای موجود در آرشیو عظیم عناوین کلاسیک خود را مطالعه کرده و آنها را برای سختافزارهای مدرن بهینه کند. فاطمه کاردار، معاون رئیس شرکت مایکروسافت در بخش هوش مصنوعی بازی، در بیانیه مطبوعاتی این شرکت نوشت: «تصور اینکه بازیهای محبوبی که به دلیل گذشت زمان و پیشرفت سختافزار از دست رفتهاند، روزی بتوانند روی هر صفحهای با Xbox اجرا شوند، برای ما یک امکان هیجانانگیز است.»
با این حال، واکنش توسعهدهندگان و جامعه آنلاین به Muse سریع و منفی بوده است. دیوید گلدفارب، توسعهدهنده با سابقه بازی و بنیانگذار استودیوی The Outsiders، در واکنش به این خبر گفت: «لعنت به این آشغال.» در حالی که مدیران اجرایی همچنان به هوش مصنوعی مولد علاقهمند هستند، این فناوری در بین افرادی که واقعاً بازیها را میسازند، محبوبیت کمتری پیدا میکند. گلدفارب معتقد است هوش مصنوعی مولد برای بازیهای ویدیویی مفید نیست، «زیرا افرادی که آن را تبلیغ میکنند، این کار را برای کاهش هزینههای سرمایهای انجام میدهند و چه قصد انجام آن را داشته باشند یا نه، به طور موثر میلیونها سال تلاش جمعی زیباییشناختی توسط توسعهدهندگان و هنرمندان بازی را بیارزش میکنند.»
گلدفارب میگوید: «مسئله اصلی این است که ما مهارت را از دست میدهیم. وقتی به این چیزها تکیه میکنیم، به طور ضمنی به طبقهای از افراد قدرت میدهیم که صاحب این ابزارها هستند و اهمیتی نمیدهند که چگونه زندگی ما را تغییر میدهند.» تحقیقات نشان داده است که هوش مصنوعی در حال بیرون راندن کارگران انسانی از کار ساخت بازیهای ویدیویی است، در حالی که صنعت بازی در حال تجربه رکود گستردهای است. هزاران توسعهدهنده در چند سال گذشته اخراج شدهاند و این روند در سال 2025 نیز ادامه دارد.
یکی از توسعهدهندگان AAA که خواست نامش فاش نشود، گفت: «این مسئله کلاسیک Xbox است که استعدادها را از دست میدهد، اما آنقدر در هوش مصنوعی مولد سرمایهگذاری کرده که جنگل را از میان درختان نمیبیند. آنها نمیبینند که هیچکس این را نمیخواهد. آنها اهمیت نمیدهند که هیچکس این را نمیخواهد… بحثهای داخلی در مورد این نوع مسائل ساکت است، زیرا همه از مخالفت با این موضوع و از دست دادن شغل خود به دلیل زمان پرآشوب در صنعت ما میترسند.»

توسعهدهنده دیگری که او نیز خواست ناشناس بماند، این احساس را تایید کرد: «این ناخوشایند است که احساس میکنم باید ناشناس باشم، زیرا با وضعیت صنعت بازی، من هنوز نیاز دارم از آنها برای یک قرارداد Game Pass پول گدایی کنم، و ذکر نامم شانس من را کاهش میدهد. به نظر من، هدف واقعی این مدل توسعهدهندگان بازی نیستند، بلکه سهامداران هستند، تا نشان دهند مایکروسافت تمام تلاش خود را برای هوش مصنوعی انجام میدهد، که هنوز محصولی را که کسی بخواهد، ارائه نکرده است.»
مایکروسافت میگوید در حال حاضر از Muse برای ایجاد یک «مدل هوش مصنوعی قابل بازی در زمان واقعی» استفاده میکند که با بازیهای داخلی آموزش داده شده است. هوش مصنوعی مولد ممکن است در جنبههای خاصی از توسعه بازی مفید باشد. مرحله نمونهسازی، زمانی که یک توسعهدهنده نسخههای تکراری و ابتدایی بازی خود را برای بررسی ایدهها و ساخت یک چشمانداز نهایی ایجاد میکند، یکی از زمینههایی است که طرفداران هوش مصنوعی، از جمله مایکروسافت، استدلال میکنند مدلهای قابل بازی تولید شده توسط رایانه مفید خواهند بود.
مارک بوراج، مدیر توسعه در Creative Assembly، میگوید حتی با وجود این، رایانهها نمیتوانند همان دانشی را از این فرآیند استخراج کنند که انسانها میتوانند. «نمونهسازی به همان اندازه که مربوط به نتیجه است، مربوط به سفر است، و شما باید در آن سفر بوده باشید تا تمام آن یادگیریها را کسب کنید. نمونهسازی سریع یک مهارت ارزشمند است که نمیتوانید آن را میانبر بزنید و فکر کنید بعداً به همان اندازه آماده خواهید بود.»
در اعلامیه Muse، کاردار مینویسد: «ما معتقدیم مهم است که شکل دهیم که چگونه این پیشرفتهای جدید هوش مصنوعی مولد میتواند از صنعت و جامعه سازندگان بازی ما به روشی مشارکتی و مسئولانه حمایت کند.» وقتی صحبت از متقاعد کردن توسعهدهندگان به میان میآید، مایکروسافت هنوز کار زیادی برای انجام دادن دارد.
بروزترین اخبار تکنولوژی را در هارپی تک بخوانید