شرکت Electronic Arts (EA)، ناشر مجموعههای پرطرفداری چون The Sims و Madden NFL، در ماههای اخیر سیاستی تهاجمی برای بهکارگیری هوش مصنوعی مولد در فرآیندهای مختلف خود اتخاذ کرده است. این تصمیم که با هدف افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها دنبال میشود، اکنون به منبعی از اختلاف داخلی میان مدیران و کارکنان تبدیل شده است.
فشار مدیران EA برای استفاده گسترده از هوش مصنوعی
مدیران ارشد EA از حدود ۱۵ هزار کارمند خود خواستهاند تا از ابزارهای هوش مصنوعی در کدنویسی، طراحی مفهومی و حتی وظایف مدیریتی بهره بگیرند. همچنین دورههای آموزشی اجباری برای آشنایی با چتبات داخلی این شرکت با نام ReefGPT برگزار شده است؛ ابزاری که بهعنوان «همکار فکری» معرفی میشود.
این سیاست در شرایطی دنبال میشود که سود خالص EA در سال مالی گذشته ۹/۴ درصد کاهش یافته و در سهماهه پایانی نیز افتی ۲۸ درصدی را تجربه کرده است. پس از خرید ۵۵ میلیارد دلاری EA توسط کنسرسیومی به رهبری صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی و شرکتهای Silver Lake و Affinity Partners، فشار سرمایهگذاران برای کاهش هزینهها بیش از پیش افزایش یافته است.

نگرانی کارکنان و هنرمندان از پیامدهای هوش مصنوعی
در حالی که مدیران EA بر سرعت بخشیدن به ادغام هوش مصنوعی تأکید دارند، بسیاری از کارکنان نسبت به کیفیت خروجیهای این فناوری تردید دارند. گزارشها نشان میدهد که ابزارهای هوش مصنوعی گاهی «کدهای اشتباه» یا «نتایج خیالی» تولید میکنند که نیازمند اصلاح دستی است.
برخی هنرمندان و طراحان نیز نگرانند که آموزش مدلهای هوش مصنوعی با آثارشان، در نهایت به حذف نقش آنها منجر شود. این نگرانی در شرایطی افزایش یافته که صنعت بازی طی دو سال گذشته حدود ۱۴٬۶۰۰ شغل را از دست داده و بر اساس دادههای Aldora Intelligence، اشتغال جهانی این صنعت از ۳۵۰٬۰۰۰ به ۳۱۸٬۰۰۰ نفر کاهش یافته است.
موضع رسمی EA در قبال هوش مصنوعی
اندرو ویلسون، مدیرعامل EA، در دفاع از سیاست شرکت اعلام کرده است: «هوش مصنوعی همیشه در قلب خلاقیت ما بوده و بخش جداییناپذیر از کسبوکارمان است.» با این حال، گزارش سالانه EA به کمیسیون بورس آمریکا (SEC) هشدار داده که استفاده گسترده از هوش مصنوعی میتواند ریسکهای اخلاقی، قانونی و اعتباری به همراه داشته باشد.
تحلیل کارشناسان درباره آینده هوش مصنوعی در بازیسازی
بر اساس تحقیقات دانشگاه MIT، کارکنان تمایل دارند در فعالیتهای خلاق و شخصیسازیشده، انسان همچنان در چرخه تصمیمگیری باقی بماند، اما در حوزههای فنی مانند تحلیل داده یا پیشبینی، استفاده از هوش مصنوعی را میپذیرند.
کارشناسان تأکید میکنند که شرکتهای بازیسازی باید میان فناوری و خلاقیت تعادل برقرار کنند تا هم از مزایای واقعی هوش مصنوعی بهرهمند شوند و هم نگرانی کارکنان و هنرمندان کاهش یابد.
جمعبندی
اختلافات داخلی در EA بر سر هوش مصنوعی مولد نشان میدهد که صنعت بازی در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد. اگرچه این فناوری میتواند بهرهوری را افزایش دهد، اما بدون مدیریت صحیح، خطر از دست رفتن مشاغل و کاهش کیفیت محتوای هنری نیز وجود دارد. آینده این صنعت به یافتن تعادلی میان نوآوری فناورانه و حفظ ارزشهای انسانی وابسته خواهد بود.

سینا علیپور
او دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی است و فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۹۸ با یک بلاگ شخصی در حوزه فناوری آغاز کرده است. وی پس از مدتی به عنوان نویسنده آزاد در مجلههای آنلاین تکنولوژی فعالیت کرد و در حال حاضر، دبیر سرویس نقد و بررسی گجتهای هوشمند در یک مجله معتبر تکنولوژی است.