رفت‌و‌آمد مقرون‌به‌صرفه در ساعات کم‌ترافیک در پاییز ۱۴۰۳

## ترافیک شهری در آغاز سال تحصیلی: از اوج تا کاهش

با آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشت دانش آموزان به شهرها، ترافیک شهری به ویژه در ساعات صبح و عصر، به طور قابل توجهی افزایش می یابد. شهرهای بزرگی مثل تهران، کرج و اصفهان در روزهای شنبه تا چهارشنبه، شاهد افزایش چشمگیر ترافیک در ساعات پیک صبح و عصر هستند.

این افزایش ترافیک به دو گروه اصلی مربوط است: گروه اول شامل کارمندان و دانش آموزان هستند که در ساعات مشخصی از روز برای رفتن به محل کار یا تحصیل و بازگشت از آن، تردد می کنند و انعطاف پذیری کمی در زمان سفر خود دارند. گروه دوم شامل افرادی است که انعطاف پذیری بیشتری در زمان سفرشان دارند و می توانند با کمی تغییر در زمان حرکت خود، به خود و همچنین به گروه اول کمک کنند و از بار ترافیک بکاهند.

**پرتقاضاترین شهرهای ایران از نظر ترافیک در هفته اول مهر ۱۴۰۳**

بر اساس گزارش اسنپ، شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، اهواز، تبریز، رشت و ساری در هفته اول مهر ۱۴۰۳، به ترتیب دارای بیشترین ترافیک شهری بودند.

با وجود تفاوت اندک در ساعات اوج ترافیک در این شهرها، الگوی رفتاری ترافیکی کلی در همه آنها مشابه است. این بدان معناست که می‌توان با رعایت برخی دستورالعمل‌ها، از ترافیک در این شهرها کاست.

**بررسی ساعات پیک ترافیک در هفته اول مهر ۱۴۰۳**

بررسی سفرهای اسنپ در هفته اول مهر در شهرهای مذکور نشان می‌دهد که ترافیک صبحگاهی از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز می‌شود و در ساعت ۷:۳۰ به اوج خود می‌رسد. بعد از آن ترافیک به طور ثابت و با کاهش کمی ادامه می‌یابد. ترافیک عصرگاهی نیز از ساعت ۱۵:۳۰ شروع می‌شود و در ساعت ۱۸:۳۰ به اوج خود می‌رسد و پس از آن با شیب ملایمی کاهش می‌یابد.

با مقایسه این نمودار با سال گذشته، می‌بینیم که رفتار ترافیکی به طور کلی مشابه است. تنها تفاوت در ساعت شروع ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی است که به ترتیب یک ساعت و نیم ساعت دیرتر از سال گذشته آغاز شده است. نکته حائز اهمیت این است که مدت زمان یک سفر در ترافیک عصرگاهی طولانی‌تر از ترافیک صبحگاهی است.

**تغییر الگوی نسبت تقاضا به عرضه در ساعات پیک ترافیک درون شهری**

اطلاعات جمع آوری شده از اسنپ نشان می‌دهد که نسبت تقاضا به عرضه در ساعات پیک صبح و عصر تفاوت فاحشی دارد. در ساعات پیک صبح ، قیمت هر سفر به ازای هر کیلومتر بیشتر از ساعات پیک عصر است. از طرف دیگر ، مدت زمان ساعات پیک در ترافیک عصرگاهی طولانی‌تر از صبح است. با وجود طولانی‌تر بودن ترافیک عصرگاهی، به دلیل نبود محدودیت زمانی برای رسیدن به محل سکونت، قیمت سفرها به طور چشمگیری تغییر نمی‌کند.

این روند نشان می‌دهد که قیمت گذاری پویا در تاکسی‌های اینترنتی متأثر از عوامل متعددی مانند ترافیک، نسبت تقاضا به عرضه و … است. اگرچه ترافیک در ساعات عصر طولانی‌تر است اما نبود محدودیت زمانی برای رسیدن به مقصد، باعث می‌شود که رفتار قیمتی شبیه به ساعات صبح باشد.

**استفاده از آمار ترافیکی برای سفر آسان و مقرون به صرفه**

آمار جمع آوری شده از ترافیک شهری، اطلاعات ارزشمندی در رابطه با ساعات کم ترافیک و مقرون به صرفه برای سفر به افراد که انعطاف پذیری بیشتری در زمان سفر خود دارند، ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، قبل از ساعت ۵:۳۰ صبح و همچنین بعد از ساعت ۸:۰۰ صبح، ترافیک شهری در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و سفرهای درون شهری در این ساعات بهینه‌تر خواهد بود. شناور بودن ساعات اداری در سال جاری کمک می‌کند تا کاربران با انتخاب ساعات کم ترافیک، از سوی یک سفر مقرون به صرفه تر و از سوی دیگر به کاهش ترافیک در ساعات پیک کمک کنند.

تاکسی‌های اینترنتی بین ۵ تا ۶ درصد از سهم حمل و نقل درون شهری را در اختیار دارند. اسنپ به عنوان یکی از بازیگران این حوزه، با هدف بهبود مدیریت جریان ترافیک ، گزارش‌های تحلیلی و راهکارهای هوشمند را در زمینه تحلیل داده‌های ترافیکی ارائه می‌دهد تا با مسیر‌یابی بهینه به کاهش زمان سفر و بهبود تجربه کاربران راننده و مسافر کمک کند.

مجله خبری تکنولوژی هارپی تک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *